Dominacija Mercedesa u Formuli 1 na početku sezone koja je prilično kasnila zbog koronavirusa je bila očekivana, ali malo ko je vjerovao da će njemačka ekipa da počisti rivale u prve četiri trke.

Koliko je Mercedes nadmoćan bilo je očigledno kada je Luis Hamilton sa “ćopavim” bolidom, vozeći samo na tri točka, prvi prošao kroz cilj u Silverstounu pretprošlog vikenda,

Ni u jednoj od prve četiri trke ni Red Bull, a posebno Ferrari nijesu zaprijetili “srebrnim strijelama”, pa su mnogi već tada pomislili da samo čudo može da prekine niz trijumfa Luisa Hamiltona i Valterija Botasa.

Čudo se javilo već u drugoj trci na Silverstounu, ali ne u vidu konkurentskih automobila, već u jednom od djelova samog Mercedesovog bolida, i to u jedinoj komponenti koja ima direktni kontakt sa podlogom – gumama. 

foto: formula 1

Pneumatici su bili glavni predmet diskusije na prethodnom Granpri vikendu nakon što su tri bolida, uključujući oba Mercedesa, pretrpjela oštećenja i pucanje guma u završnici trke.

Pirelli, koji jedini gumama snabdijeva F1 timove, odlučio je da u drugoj rundi na ovoj stazi isporuči mekše pneumatike, ali je obavezao timove da povećaju pritisak u njima da se ne bi dogodilo da one ponovo eksplodiraju kao prrthodnog vikenda.

Ta odluka je na kraju pretvorila VN posvećenu 70. godišnjici Formule 1  u intrigantnu i neizbjesnu stratešku borbu, u kojoj je većina timova bilo primorano da dva puta mijenja pneumatike na bolidima.

U Red Bullu su shvatili da ne mogu da pariraju Mercedesu kad su u pitanju vremena u jednom krugu na kvalifikacijama, i umjesto toga su se fokusirali da  prebace fokus na trku i kockaju se sa alternativnom strategijom tako što su bili jedini tim iz vrha koji se odlučio za tvrde gume tokom drugog kruga kvalifikacija.

foto: formula 1

I to se na kraju isplatilo. Startujući sa četvrte pozicije, Maks Verstapen je pretekao Nika Hulkenberga već u prvoj krivini i našao se iza Mercedesovog tandema.

Brzo je postalo jasno da je Holanđaninov RB16 blaži prema gumama od Botasovog i Hamiltonovog Mercedesa. Botas, koji je startovao sa pol pozicije, dobio je upozororenje od tima da je njegov prednji lijevi pneumatik u kritičnom stanju već u šestom krugu trke.

Bio je to samo logičan razvoj događaja koji su počeli još prethodnog vikenda, a upozorenja su se nastavila i na treninzima pred drugu trku. Na visokim temperaturama u petak i u Austriji i na Silverstounu, Mercedesi su se mučili. Što je staza bila toplija, guma je postajala mekša, a ako su zbog uzslova na stazi bile potrebne meke gume, Mercedesi su se prvi susrijetali sa problemom.

Ni Pirelli ni Mercedes nijesu u potpunosti razumjeli zašto se ovo dešava, jednostavno je potisna sila koja djeluje na gumu preopterećivala jezgro gume, stvarajuću veću toplotu, pa gazna površina nije imala odgovarajuću podršku i pregrijavala se.

Pored toga, meke gume iz prve trke u drugoj su klasifikovane kao srednje tvrde. Meke su bile previše mekane i biule su neupotrebljive na trci. Osim toga, temperatura staze je bila par stepeni viša nego prethodnog vikenda.

Bio je to savršen scenario da donese nevolje Mercedesu. Veća potisna sila  bi u redovnim okolnostima trebalo da zaštiti površinu gume, ali ne ako je jezgro pneumatika preopterećeno. I dok bi to moglo da objasni zašto se Mercedes mučio na treninzima pred prethodne dvije trke i zašto je došlo do pucanja prednje lijeve gume na prvoj trci na Silverstounu, nije jasno zašto se problem ovog puta pojavio i na zadnjim pneumaticima.

Razlog bi mogao da se traži u načinu na koji je smanjeno opterećenje na  prednji lijevi točak. Mercedes je, kao i većina timova, na drugoj trci u Silverstounu koristio manje zadnje krilo. Pošto podvozje F1 bolida još od 2017. godine stvara veliku potisnu silu, Silverstoun je postao staza gdje se krilo podešavalo na manji ugao. Što veću silu proizvede podvozje, više se može oboriti zadnje krilo, a da to ne utiče na vremena po krugu.

Inženjeri su dobili dodatni prostor za štelovanje krila jer su za drugu trku u Velikoj Britaniji bile predviđene mekše gume. Tako su prednji stabilizatori zaduženi za balansiranje bolida mogli da se podese na manji ugao, i samim tim je smanjeno opterećenje na prednji lijevi točak koji se pokazao tako problematičnim nedjelju ranije. Pored toga, Pirelli je naložio veći pritisak da bi zaštitio osnovnu strukturu gume. Pritisak u prednjim pneumaticima povećan je za 2 psi (oko 0,14 bara), a na zadnjim za 1 psi (0,07 bara), što je za cilj imalo smanjenje prijanjanja, a samim tim i opterećenja. Tako su pneumatici bili prilično napumpani za standarde Formule 1 – prednji na 27 psi (1,86 bara), a zadnji na 22 psi (1,52 bara).

foto: formula 1

Popodnevni trening u petak ukazivao je da je Mercedes postigao dobar kompromis. Čak i na temperaturi staze od 42 stepena Celzijusa, njihovi bolidi su bili odlični na dužim dionicama, i ubjedljivo najbrži u jednom krugu. Međutim, provjera srednje tvrdih guma koje su služile za duža rastojanja otkrile su zabrinjavajuću činjenicu. Prednja lijeva guma se ekstremno trošila. Pritisak i štelovanje krila su dobro kontrolisali temperaturu, ali na uštrb stepena trošenja koji nije bio prihvatljiv za trku.

Mercedes je tako morao da zaštiti prednju lijevu gumu i za subotu uradio par manjih izmjena na bolidu, čime je povećano opterećenje na zadnje točkove, za koje se ispostavilo da je bilo toliko da zadnji pneumatici nijesu mogli da ga izdrže. Druguim riječima, nije postojalo pravo podešavanje kojim bi Mercedes mogao da izbalansira opterećenja između prednjih i zadnjih točkova. Ili ga bar njegovi inženjeri nijesu mogli pronaći u krtakom vremenskom roku.

Red Bull nije imao takvih problema, kao ni ostali timovi, osim Nika Hulkenberga, koji je startovao sa treće pozicije za Racing Point. On je bio primoran na treće zaustavljanje u boksu. Sa druge strane, Šarl Lekler je uspio da svojim Ferarijem pređe ciljnu liniju kao četvrti i to sa samo jednim zaustavljanjem u boksu.

Već ove nedjelje nas očekuje trka u Barseloni gdje će biti dosta vruće, a konfiguracija staze je vrlo zahtjevna za gume, pa je i u redovnoj situaciji teško ostvariti balans između opterećenja na prednje i zadnje guma. Zvuči zabrinjavajuće za Mercedes, a obećavajuće za Red Bull.

Leave a Reply