Piše: Dr Ivan Zarić

Doktor nauka iz oblasti fizičkog vaspitanja i sporta

Mikroistezanje pospješuje oporavak oštećenog tkiva, regeneriše i pomaže otklanjanje ožiljnog tkiva.

Mišići su po prirodi elastične strukture, dok tetive i ligamenti ne posjeduju svojstva elastičnosti. Nepravilnim istezanjem mišićno tkivo gubi na elastičnosti i povrede su učestalije. Kada sportista pri istezanju ima osjećaj kao da mu mišić ’’gori’’ riječ je o istegnuću mišića.

Istegnuće mišića dovodi do mikrorupture mišića blizu spoja mišića i tetive. Na mikropovrede, tijelo reaguje oslobađanjem kolagena, što dovodi do nastanka ožiljnog tkiva. Ako se ne primjeni relevantan program istezanja ožiljno tkivo ima tendenciju povećanja neelastičnosti.

Dobro osmišljen program doprinosi povećanju fleksibilnosti neelastičnog tkiva (ligamenata i tetiva), otklanjaju ožiljno tkivo i smanjenje mogućnosti za povredu koju izaziva istegnuće. Treba voditi računa jer prekomjerni razvoj elastičnosti vezivnih vlakana može dovesti do nepovratne deformacije zglobova, ligamenata i tetiva.

Mikroistezanje se izvodi malim intenzitetom (od 30 do 40% subjektivne procjene napora), sa učestalošću tri puta za svaku mišićnu grupu, jednom ili dva puta dnevno. Istezanje u trajanju od 10 do 15 sekundi može biti korisno za mišić, za istezanje mišićne ovojnice potrebeno je 30 sekundi, dok za istezanje tetive potrebno je 60 sekundi. Istezanje duže od 60 sekundi dovodi do ’’zategnutosti’’ mišića koje može prouzrokovati mikrorupture.

Za razliku od ’’klasičnog’’ istezanja, mikroistezanje rezultira minimalnom aktivaciom specijalizovanih prpoprioceptora u mišićima i tetivama – vlakna mišićnog vretena i Goldžijevog tetivnog organa. Mišićnim vretenom primaju se stimulusi o izduživanju mišića, a Goldžijevim tetivnim organom informacije o stepenu tenzije mišića.

Na taj način se mogu zaobići specijalizovani receptori koji bi se aktivirali ’’klasičnim’’ istezanjem. Istezanjem važno je izbjeći istegnuće ili bol koji bi rezultirao aktivaciom podsvjesne zaštitne povratne sprege.

Aktivaciom tog mehanizma dodatno se smanjuje opseg pokreta oko datog zgloba.

Kondicioni trener – Ivan Zarić Kondicioni trener

Leave a Reply