Formula i Kovid

Piše: Igor Hrvatin

Pandemija koronavirusa promijenila je kompletan svijet i ljudske navike u 2020. godini. Virus je na kratko zaustavio i usporio svjetska dešavanja, ni najbrži karavan na planeti nije mogao da ostane imun na pandemiju. KOVID-19 odložio je početak sezone Formule 1 tradicionalno zakazane za sredinu marta i veliku nagradu Australije.

Nakon mnogo pregovora i razgovora kako između čelnika FIA tako i vlasnika timova, pomijeranja kalendara za maj pa za jul, donešena je odluka da sezona počne u Evropi i da se prvih osam trka vozi na starom kontinentu.

Pandemija je zahtijevala promjene formata trkačkog vikenda, što je podrazumijevalo napuštanje parade vozača i okupljanje prije trke za himnu domaćina staze. Izmijenjena je i ceremonija dodjele pehara na podijumu nakon trke. FIA je takođe uvela i ograničenja na broj timskog osoblja koje bi moglo biti na startnoj mreži za pripremu automobila i promjenila granična vremena za automobile da napuste pit stazu kako bi se umanjilo vrijeme provedeno u timu.

Nakon svih tih usaglašavanja i dogovora došlo je vrijeme da se pokrenu motori te da se krene sa takmičenjem, naravno pred praznim tribinama. 5. jula u Austriji na legendarnom Red Bull ringu uz sve mjere predostrožnosti koje je FIA mogla da preduzme krenula je formula 1.

Foto: F1

Godina za nama je kako vidimo po svemu bila neobična, ipak ni globalna pandemija nije mogla da ugrozi dominaciju Mercedesa i Luisa Hamiltona, koja traje od sezone 2014, ponovo je njemačka ekipa bila za korak ispred svih i nastavljen je njen pohod ka sedam konstruktorskoj tituli.

Hamilton je osvojio svoju sedmu titulu izjednačivši rekord legendarnog Mihaela Šumahera. Prva trka u Austriji za Hamiltona donjela je tek cetvrto mjesto i to je bio razočaravajaći početak za Britanca. Ipak u naredne tri trke, Hamilton je vezao tri pobjede i tokom sezone 2020, bio je bez ozbiljnog konkurenta uz tek sporadične izazove mladog Holanđanina Maksa Ferstapena iz ekipe Red Bula. Britanac je trijumfovao na 11 od 17 trka tokom sezone.

Hamilton je tokom poslednje sezone oborio i niz rekorda, trenutno je vozač sa najviše pobjeda u istoriji 95. Hamilton je takođe jedini vozač koji je pobijedio u makar jednoj trci u svakoj sezoni u kojoj je učestvovao u formuli 1.

Foto: F1

Tim po kome je formula 1 prepoznata je Ferrari, to znaju svi iskreni F1 fanovi, italijanska ekipa je tokom sezone 2020, doživjela agoniju.

“Crni konjić” iz Maranela završio je sezonu tek na šestu mjestu, što je ubjedljivo najgori plasman Ferarija u poslednjih 40 godina. Ono što je posebno zapalo za oko pa čak i jednom prosječnom navijaču i gledaocu Formule su bile loše performanse italijanske ekipe.

Vozači Šarl Lekler i četvorotstruki šampion Sebastijan Fetel nisu uspjevali ni da se kvalifikuju u završni Q3 dio kvalifikacija. Ferrari je dotakao dno tokom velike nagrade Belgije.

Foto:F1

Na legendarnoj stazi Spa Frankošamp, koja obiluje brzim pravcima i predstavlja jednu od najbržih staza u karavanu formule, Lekler i Fetel su završili na 13 i 14 poziciji. Posebno indisponiran je bio Fetel tokom sezone, koji je i posljednje tri trke zavrsio van top 10.

Ferari je sezonu završio na šestu mjestu u kontruktorskoj trci sa osvojenih 131 bodova bez pobjede sa tek nekoliko podijumskih postolja. Poređenja radi šampion Mercedes osvojio je 573 poena što je za 442 boda više od svog najvećeg rivala.

Da stvar bude još zanimljivija prema prvim informacijama, ekipa iz Maranela ne očekuje ni da će ove sezone moći da konkuriše Mercedesu ako je vjerovati Matiji Binotu šefu tima Ferarija.

Foto:F1

Sezona 2020, osim pandemije KOVID -19, dominacije Mercedesa, posrtanja Ferarija ostaće upamćena i po još nekim detaljima. Francuski vozač Roman Grožan tokom trke za VN Bahreina doživio je uzasnu nezgodu. Nakon kontakta sa vozačem Danilom Kvajtom , Grožan je udario u zaštitnu ogradu pri brzini od 245 km/h , nakon čega se njegov bolid prepolovio i zapalio.

Francuski vozač proveo je 28 sekundi u zapaljenom bolidu, međutim uspio je da ostane priseban i da se izvuče iz vatrene stihije i da prođe sa manjim opekotinama.

Foto:F1

Sila pri udaru kojoj je bio izložen Francuz jednaka je 54 G, sve to nam je još jednom pokazalo koliko je kokpit bolida formule siguran i koliko su inženjeri napravili progres u sigurnosti vozača. Za 2021 već postoje dobre najave, u formulu se vraća dvostruki svjetski šampion Fernando Alonso, možda i jedan od najtalentovanijih vozača današnjice. Alonso je potpisao ugovor sa francuskim Alpine F1 tim (Reno).

Alonso je izjavio pred početak nove sezone da se osjeća spremno i da je u boljoj formi nego prije dvije godine kada je vozio za Meklaren Hondu. Sebastijan Fetel djeluje motivisano da se dokaže u timu Aston Martina i da vrati pobjedničku formu koja ga je krasila iz vremena kada je vozio u Red Bullu.

Foto:F1

Kada pominjemo ekipu Red Bula , oni će kao uvjek predstavljati favorita iz sijenke, imaju maksimalno talentovanu vozačku postavu, Maks Ferstapen-Serhio Perez. Meklaren je tokom 2020 bio prijatno iznenađenje, konstantno se boreći za neko od bolje plasiranih mjesta na gridu. Meklaren vozači Lando Noris i Danijel Rikardo imaće sigurno dosta toga da pokažu i tokom nove sezone. Nepoznanicu predstavlja Ferari, kako god to čudno zvučalo, po najavama ekipe iz Italije oni su već koncentrisani na sezonu 2022, međutim postigli su napredak i na bolidu i za ovu sezonu.

Supertalentovani Šarl Lekler će sigurno dati sve od sebe da zabilježi ponovo pobjedu za Skuderiju, dok će Karlo Sains pokušati da opravda povjerenje koje mu je Ferrari dao kada ga je izabrao da bude timski kolega Lecler-u. Posebnu draž fanovima F1 cirkusa predstavlja dolazak u Has tim Mika Šumakera, sina legendarnog Mihaela. Na stazi će se svakako naći i tokom 2021 finski veteran Kimi Raikkonen, miljenik svih navijača, te sigurno je jedno zagarantovano, biće zanimljivog trkanja.

Foto:F1

Ozbiljne promjene pravila za 2021 sezonu neće biti, FIA je odložila njihovo sprovođenje za 2022 godinu uslijed pandemije virusa Korona.

Za 2022. godinu najavljene su ozbiljne promjene u formuli , kako bi takmičenje bilo zanimljivije, od budžeta koji će se smanjiti, do vremena testiranja, koje će biti ograničeno za najbogatije timove, dok će manjim ekipama biti dozvoljeno da provedu više vremena na testiranjima u vazdušnim tunelima.

Nova sezona formule 1 počinje 28 marta VN Bahreina, predviđeno je da se odvezu 22-dvije trke širom svijeta, a nije isključeno ni prisustvo publike, usljed vakcinacije stanovnista protiv KOVID-19.      

Radulović u nedjelju saopštava spisak za martovske duele

Loš dan za crnogorske klubove: Poraz Podgorice, plej of ugrožen