Revolucija u F1

Foto: F1/facebook

Piše: Igor Hrvatin

Završena su prva predsezonska testiranja ekipa formule 1 na stazi u Barseloni.

Dobili smo prve iako još uvjek ne skroz pouzdane podatke o tome kako se ponašaju i koliko su brzi novi bolidi u Formuli. Poslije spektakularne sezone 2021. u kojoj smo do zadnje krivine gledali borbu Maksa Ferstapena protiv Luisa Hamiltona, nova sezona ne može doći prije za fanove najbržeg karavana na svijetu.

Nova sezona sa sobom donosi i neka nova i revolucionarna pravila i rješenja. Motori koje timovi prijave na kraju testiranja pred prvu trku u Bahreinu biće korišćeni do kraja sezone 2025. Baš iz tog razloga od izuzetne je važnosti da inženjeri izvuku maksimum snage iz pogonskih jedinica. U tome im je FIA i dodatno otežala posao jer je smanjila vremena, kojima se dozvoljavaju testiranja u vazdušnim tunelima, ali i kompjuterskim simulacijama.

Prošlogodišnji šampionski tim u prvih šest mjeseci sezone Mercedes-AMG imaće najmanje vremena na raspolaganju, a posljednje plasirani Haas najviše, ali će se nakon 30. juna vrijeme revidirati u odnosu na aktuelnu poziciju u šampionatu. Koliko su značajna testiranja i simulacije najbolje svjedoči izjava Tota Wolfa, koji je priznao da će Ferrari imati najvjerovatnije brži motor od Mercedesa na početku sezone i do 2 desetinke jer imaju više vremena za simulacije i testove u tunelima.

F1/Facebook

Nova pravila odnose se i na nove gume, pored većih niskoprofilnih pneumatika od 18”, uvodi se i dodatno novo pravilo, koje se odnosi na grijače pneumatika u boksu. Do sada su prednji pneumatici mogli zagrijavati do 100°C, od sezone 2022. samo do 70°C. Za zadnje pneumatike limit je bio 80°C, ali je takođe spušten na 70°C. Očekuje se da će pritisak vazduha u gumama biti niži nego do sada, zbog nižih i čvršćih bokova niskoprofilnih guma. Štaviše, i u pripremnom periodu i na prvim trkama biće dosta eksperimentisanja u potrazi za optimalnim pritiskom pneumatika.

A sada da se vratimo i na konkretno šta se moglo zaključiti nakon prvog kruga testiranja na stazi “Katalunja” u Španiji. Naravno sve podatke uzimamo sa rezervom, ekipe nikada ne daju maksimalnu snagu i uvjek se bolidi šteluju da se najbolje ostavi za početak sezone i prve zvanične kvalifikacije. Testovi nisu bili otvoreni za javnost, tako da smo imali samo ograničene snimke i slike sa staze.

F1/Facebook

Ferrari nije vozio na super mekim gumama, samo su Karlos Sainc i Šarl Lekler svoja vremena postavljali na tvrdim i srednje tvrdim gumama. Ipak Ferrari ima razloga za zadovoljstvo, ubjedljivo su izvezli najviše krugova na stazi, dvojac Italijanske ekipe nije imao nikakvih problema tehničke prirode, motor je savršeno funckionisao, slično su prošli i Mercedes i Meklaren sa svojim vozačima, Meklaren je tokom drugog dana bio najbrži dok je Mercedes poslednjeg dana na mekim pneumaticima zauzezo prvo i drugo mjesto na tabeli. Red Bull je imao minimalne probleme ali i oni mogu da budu jako zadovoljni sa dosada odrađenim poslom, posebno jer se moglo čuti “iz priča na gridu” da je genijalni Adrijan Njui, glavni inženjer ekipe ponovo našao način da se nasloni na pravila i osmisli revolucionarno rješenje za usisnike za vazduh kod Red Bula.

F1/Facebook

Najviše razloga za brigu imaju Alpina,Aston Martin,Alfa Romeo i naravno Has. Bilo je problema sa curenjem ulja iz bolida, odustajanjima na stazi, u pojedinim danima recimo kod Francuske ekipe zbog problema sa bolidom, Okon nije odvezao niti jedan krug , dok je Fernando Alonso uspio da odveze samo 12.

Ekipe su se suočile i sa novim problemima na pravcima, naime kod maksimalnih brzina dolazi do neobične pojave, primjetno je bilo da su bolidi nestabilni i da “skakuću” na pravcu. Sve se to dešava uslijed novih pravila FIA-je i novih aerodinamičkih rješenja , prednjeg, zadnjeg krila i poda kod bolida. Timovi nisu mogli da pretpostave na svojim simulatorima da će se stvarati problem sa kretanjem vazduha kroz bolide prilikom maksimalnih brzina na pravcima. Svi su timovi pogođeni sa ovim neobičnim problemom, međutim vjerujem da će se na drugom sezonskom testiranju u Bahreinu od 10-12 marta riješiti nevolja.

F1/Facebook

Prva od 22 trke planirana je za vikend od 26-28 marta u Bahreinu. Ako je vjerovati svim najavama i analizama od stručnjaka pa i samih vozača , koji su priznali da će biti više timova koji se mogu uključiti u borbu za trofej čeka nas najuzbudljivija sezona u istoriji formule.

Svakako neka buda kao i prošla i za sve nas biće dovoljno

MOK: Zabraniti nastupe ruskim i bjeloruskim sportistima u međunarodnim takmičenjima

FIFA i UEFA suspendovali ruske klubove i reprezentaciju